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Triumvirat デジタルリマスターCD 全7作品 発売中

トリアンヴィラートの名作すべてが、デジタルリマスターされ、ボーナストラック付きでドイツEMIから発売されました。
国内の主要な輸入CD店で入手可能です。高音質になって21世紀によみがえったプログレッシヴ・ロックの名作をお楽しみください。

発売元:ドイツEMI/HARVEST
国内の主要取り扱い店舗:新宿レコードガーデンシェッドディスクユニオンHMV ... (いずれも通信販売あり)

発売作品 一覧(紫色の字はボーナス・トラック)

Mediterranean Tales
(地中海物語)


EMI HARVEST
7243 5 35161 2 3

1972 / 2002
1.  Across The Waters
 - a) Overture
  b) Taxident
  c) Mind Tripper
  d) 5 O'Clock Tea
  e) Satan' Breakfast
  f) Underture
2.  Eleven Kids
3.  E Minor 5/9 Minor/5
4.  Broken Mirror
5.  Be Home For Tea  - Original Single A-Side/Edit of 5 O'Clock Tea  (Bonus Track)
6.  Broken Mirror  - Original Single B-Side/Edit  (Bonus Track)
7.  Ride In The Night  - Original Single A-Side/Non-Album-Track  (Bonus Track)
8.  Sing Me A Song  - Original Single B-Side/Non-Album-Track  (Bonus Track)
Illusions On A Double Dimple
(邦題:二重靨の幻影)


EMI HARVEST
7243 5 35162 2 2

1973 / 2002
1.  Illusions On A Double Dimple
 - a) Flashback
  b) Schooldays
  c) Triangle  
  d) Illusion
  e) Dimplicity
  f) Last Dance
2.  Mister Ten Percent
 - a) Maze
  b) Dawning
  c) Bad Deal  
  d) Roudabout
  e) Lucky Girl
  f) Million Dollars
3.  Dancers's Delight  - Original Single A-Side/Non-Album-Track  (Bonus Track)
4.  Timothy  - Original Single B-Side/Non-Album-Track  (Bonus Track)
5.  Dimplicity  - Original Single A-Side/Edit  (Bonus Track)
6.  Million Dollars  - Original Single B-Side/Edit  (Bonus Track)
Spartacus
(邦題:スパルタカス)


EMI HARVEST
7243 5 35163 2 1

1975 / 2002
1.  The Capitol Of Power
2.  The School Of Instant Pain
3.  The Walls Of Doom
4.  The Deadly Dream Of Freedom
5.  The Hazy Shades Of Dawn
6.  The Burning Sword Of Capua
7.  The Sweetest Sound Of Liberty
8.  The March To The Eternal City
9.  Spartacus
10.  The Capitol Of Power  - Live in L.A. August 1975/Original Single B-Side  (Bonus Track)
11.  Showstopper  (Previously Unreleased Track)
Old Loves Die Hard
(邦題:愛の神秘)


EMI HARVEST
7243 5 35164 2 0

1976 / 2002
1.  I Believe
2.  A Day In A Life  
 a) Uranus' Dawn
 b) Pisces At Noon
 c) Panorama Dusk
3.  The History Of Mystery  (Part One)
4.  The History Of Mystery  (Part Two)
5.  A Cold Ol Worried Lady
6.  Panic On 5th Avenue
7.  Old Loves Die Hard
8.  Take A Break Today  - Original Single A-Side/Non-Album-Track  (Bonus Track)
Pompeii
(邦題:ポンペイ最後の日)


EMI HARVEST
7243 5 35165 2 9

1977 / 2002
1.  The Earthquake 62 a.d.
2.  A Journey Of Fallen Angel
3.  Viva Pompeii
4.  The Time Of Your Life
5.  The Rich Man And The Carpenter
6.  Dance On The Vulcano
7.  Vesuvius 79 a.d.
8.  The Hymn
9.  The Hymn  - Original Single A-Side/Edit  (Bonus Track)
A La Carte
(ア・ラ・カルト)


EMI HARVEST
7243 5 35171 2 0

1978 / 2002
1.  Waterfall
2.  Late Again
3.  Jo Ann Walker
4.  For You
5.  I Don't Even Know Your Name
6.  A Bavarian In New York
7.  Original Soundtrack
8.  Darlin'
9.  Good Bye
10.  Waterfall  - Original Single A-Side/Edit  (Bonus Track)
11.  Jo Ann Walker  - Original Single B-Side/Edit  (Bonus Track)
Russian Roulette
(ロシアン・ルーレット)


EMI HARVEST
7243 5 35166 2 8

1980 / 2002
1.  Party Life
2.  You Can't Catch Me
3.  Come With Me
4.  Garmes
5.  Cooler
6.  The Ballad Of Rudy Torner
7.  We´re Rich On What We´ve Got
8.  Twice
9.  Rien Ne Va Plus
10.  Roxy
11.  Russian Roulette
12.  The Ballad Of Rudy Torner  - German Intro Version  (Bonus Track)


対訳 ライナーノート (Original Liner notes by Matthias Mineur)

Mediterranean Tales (地中海物語)  
 70年代前半、ケルンのロックバンド、トリアンヴィラートは英国流アートロックのドイツ版だと考えられていた。しかし間もなく、独自でまぎれもない彼ら自身のスタイルを発展させた。1976年より以前のごく初期から、このバンドは米国で賞賛され、またドイツ本国でもかなりのレコードセールスを記録していた。トリアンヴィラートの音楽的リーダー、ユルゲン・フリッツはクラシック音楽の教育を受けたピアニストで、わずか16歳の若さで自分のバンドを結成した。そしてその後10年以上にわたって、独創性をもってバンドを率いた。トリアンヴィラートは1972年から1980年の間に7枚のスタジオ・アルバムをリリースした。ツアーも行い、チャートの常連にもなって、最も成功したアルバムは海外でトップセラーにもなった。

 元々、トリアンヴィラートは純粋なインストゥルメンタル・バンドとして出発した。ザ・ナイスに触発されて、フリッツはベーシストのディック・フランゲンベルグと、ドラマーのハンス・バテルトと一緒にバンドを組んだ。最初のうちバンドのライブでのレパートリーは他のアーティストの曲のコピーに限られていたが、トリアンヴィラートはケルンやその周辺で着実にファンを増やしていった。レコード契約をものにするために、彼らは音楽のコンセプトを変更した。そればかりか、1971年の冬の時点でバンドのラインアップを変えることを決定した。ディック・フランゲンベルグはハンス・パーペに代えられ、トリアンヴィラートは週5回のリハーサルを行い、ひたすらオリジナル曲を作り続けたのだ。「その当時僕たちのリハーサルスタジオには Grundig TK23 という小さなテープレコーダーしかなかったんだ」フリッツは回想する。「テープレコーダー・マニアならこの機械がどんな悪夢か知っているだろう。唸ってばかりで決してちゃんと動かないんだ」トリアンヴィラートはなんとかしていくつかのデモを録音してのけた。そして、Black Fooss というバンドのベーシスト Hartmut Priess の関心を引くことができた。Priess は、当時ケルンの EMI Electrola のプロデューサーで、アレンジャー兼作曲家の Reinhard Pietsch とのミーティングを取り決めてくれた。Metronome や Bellaphon の Brain や Bacillus といったレーベルは、ドイツのアーティストたちを専門化し、国内の有能な人材がサインするのを待っていた。これに対抗するために、EMIはちょうどHarvest レーベルを立ち上げたばかりだった。今でもフリッツはEMIとのミーティングに驚いている。「まるで映画のシーンみたいだった。僕たちはテープレコーダーを持ってEMIに行ったんだ。そして持っていた曲をかけて、下の階の別のオフィスに行って契約書にサインしたんだ。」

 1972年1月、ケルンの Electrola スタジオでデビューアルバム「Mediterranean Tales(地中海物語)」はわずか3日間で録音され、3ヵ月後に出荷された。雑誌 "Schallplatte" は「明らかにクラシック音楽のおふざけ」と記している。ミュージシャン自身は彼らの最初のスタジオ・セッションの結果をこう評している。「クラシカルなサウンド、ドラムが割って入る、非常な数のリズムの中断、ロックの迫力とバイタリティのミックス」(プレスリリースより) 彼らの組曲 "Across The Waters" はモーツァルトの引用や "Eleven Kids" や "E Minor 5/9 Minor /5" を呼び物にした。トリアンヴィラートは彼らの野望を実現したのだ、たとえ音楽評論家たちがこのように批判したとしても。「いったん彼らの音楽から電子機器を差し引くと、彼らの音楽はロックの決まり文句と、捻じ曲がったただのポップスの要素のごちゃ混ぜに過ぎないのだ」 おそらくねじれて組み立てられた要素かも知れないが、この作品は後にドイツレコードアカデミーの賞を受けることになる。ひとつのサクセスストーリーの始まりである。
Cologne rock act Triumvirat were considered the German counterpart to the Brifish art rock scene during the early Seventies, but soon went on to develop a unique and unmistakable style. From 1976 onwards the band, who had been celebrated in the United States from the very beginning, also began to score considerable sales figures at home. Triumvirat's musical and creafive leader, Jurgen Fritz, was a classically trained pianist who founded the band at the tender age of sixteen and headed it for over ten years as their most important creative mind. Triumvirat released a total of seven studio albums between 1972 and 1980, the most successful of them becoming top sellers particularly overseas, supported by tours and regular chart positions.

Originally, Triumvirat had started out as a purely instrumental group. Inspired by The Nice, Fritz decided to form his own band together with bassist Dick Frangenberg and drummer Hans Bathelt. Initially, the group's live repertoire had been restricted to adaptations of other artists' compositions, which Triumvirat introduced to an ever increasing audience in and around Cologne. Hoping to secure themselves a recording contract, they decided to change not only the musical concept but also the line-up as of winter 1971. Dick Frangenberg was replaced by Hans Pape, and Triumvirat rehearsed up to five times a week and went on to work exclusively on their own material. "Back then we had a little tape machine in our rehearsal room, a Grundig TK 23", Frifz recalls. "Tape recorder buffs will know what kind of a nightmare this machine was. It kept howling and never worked properly." Still, Triumvirat managed to cut a number of demo recordings which kindled the interest of / Hartmut Priess (De Black Fooss). Priess arranged a meeting with arranger and composer Reinhard Pietsch, at the time producer with EMI Electrola in Cologne. EMI had just founded their Harvest imprint as a counterpart to the Brain and Bacillus labels, initiated by Metronome and Bellaphon, respectively, specialising in German bands and waiting to sign domestic talent. To this day, Fritz seems amazed at the meeting with EMI: "It was like in the movies, we went to see EMI with our tape recorder, played them what we had and went downstairs to another office to sign the contracts."

In a mere three days the debut album, Mediterranean Tales, was recorded at the Electrola Studios in Cologne in January 1972 and was put on the market three months later. Schallplatte magazine noted: "Clearly a flirt with classical music". The musicians themselves evaluated the result of their first studio sessions as follows: "Classical sounds, drum breaks, a remarkable number of rhythm breaks, mixed with the drive and vitality of rock music" (press release). With their suite Across The Waters, which features extensive Mozart quotations, and tracks like Eleven Kids or E Minor 5/9 Minor /5, Triumvirat were able to realise their own aspirations, even if a Sounds critic complained: "...once you deduct the electronics from their music it turns out to be a confusing mix of rock cliches and crookedly assembled elements of a simple pop song." The supposedly crookedly assembled elements, however, turned out to be the basis for a success story that was later presented with an award by the German Phono Academy.
Illusions On A Double Dimple (邦題:二重靨の幻影)
 
 ケルンのロックバンド、トリアンヴィラートはデビューアルバム "Mediterranean Tales(地中海物語)" をEMIの新生レーベル Harvest から発売した。1972年4月、バンド結成からわずか1年目のことである。70年代初頭に結成されたこのバンドのメンバーは、ケルン音楽学校の卒業生で作曲家兼キーボード奏者のユルゲン・フリッツ、ドラマーのハンス・バテルト、ベーシストのハンス・パーペの3人。地中海物語はちょうど3日で録音された。それは「批評家だけに受けた芸術作品」という以上のものだった。「僕たちは完全な材料を持ってスタジオに入ったから、LPの録音に時間はかからなかったんだ」フリッツは異常に短いスタジオセッションをこう振り返る。「エレクトローラ(訳注:EMIのレーベル)がトリアンヴィラートをこんなに安く手に入れるなんて、もう二度とないだろうね。」 2,3のコンサートと1973年の晩夏のクレフェルトのジャーマンロックフェスティバルに出演した後、トリアンヴィラートはセカンドアルバム "Illusions on a Double Dimple(邦題:二重靨の幻影)" の録音のためにスタジオに戻った。ベーシストのハンス・パーペはマルチ・プレーヤーのヘルムート・ケレンと交代した。ケルン・オペラ・オーケストラの弦楽四重奏団、Kurt Edelhagen Band のブラス・セクション、そしてバックの合唱隊とともに、トリアンヴィラートは6月から10月まで新曲に取り組んだ。これは本来のスケジュールを明らかに超過していた。

 「ぼくは何度も経営陣に会いに来るよう要求されて、彼らの非難を聞かねばならなかった。...何を考えている? いったい何をしているんだ? 決して終わらないぞ! 神に誓ってこのいまいましいものを仕上げて終わらせるんだ! きっとそうしろ」 フリッツはレコード会社が発したせっかちな訴えを思い起こした。1974年の3月にこの成果は「Illusions On A Double Dimple(邦題:二重靨[えくぼ]の幻影)」というタイトルで店頭に並んだ。続いて、Birth Control と共に、ドイツの数多くの都市を巡るツアーが行われた。バンドがこのツアーから戻った時、突然、彼らの国際的なキャリアが幕を開けた。EMIの輸出部長が、アメリカのキャピトルのディレクター仲間のチャン・ダニエルにこのアルバムを提案し、彼はトリアンヴィラートの演奏を非常に気に入ったのだ。チャンは言う。「このレコードを最初に聴いた時、この年の最高の作品のひとつだと思ったよ。でもただ単に仮定に基づいてリリースするのでは危険かも知れないということで、我々はLPのコピーをテープに録ってたくさんのラジオ局に送った。彼らの反応をテストしたんだよ。...反響は素晴らしかったよ!」

 キャピトルは海外で18万枚以上を売り上げた。そして突然ドイツのプレスも賞賛で満ちあふれた。「トリアンヴィラートはドイツでもっとも技術が高くてクリエイティブなバンドだ。多才でダイナミックな音楽コンセプトはヨーロッパ音楽をベースにし、主にジェネシスや同様のジャンルを演奏するグループを思い出させる」と、感激したSounds誌はこのように書いた。ローカルバンドだった彼らをケルンから世界にデビューさせたのだ。ローリングストーン誌は「...独立したコンセプトで、多少タルカス(エマーソン、レイク&パーマー)に似たサウンド。技術的な派手さは劣るも、クラシックの様式と技術では勝っている」と高く評価した。トリアンヴィラートは9月にはフリートウッドマックと共に合計43公演の大規模な全米ツアーを開始し、大成功を収めた。"Illusions On A Double Dimple" は米国のビルボードチャートでトップ40に輝いた。それまで、どのジャーマン・ロック・バンドも成し得なかった快挙である。
As early as one year after their foundation, the Cologne rock band Triumvirat brought out their debut album Mediterranean Tales on EMI's newly-founded Harvest label in April 1972. In the early Seventies, the band consisted of composer and keyboarder Jurgen Fritz, a graduate of the Cologne music conservatory, drummer Hans Bathelt, and bassist Hans Pape. Mediterranean Tales had been recorded in just three days and was more than a succes d'estime. "We arrived at the studio with the complete material and recorded the LP in no time", Fritz recalls the unusually short studio sessions. "Never again have Electrola been able to get Triumvirat as cheaply." After a few concerts and an appearance at the German Rock Festival in Krefeld in late summer 1973, Triumvirat returned to the studio to record their second album Illusions On A Double Dimple. Bassist Hans Pape was replaced by multi-instrumentalist Helmut Ko1len. Together with a string quartet from the Cologne Opera Orchestra, the brass section of the Kurt Edelhagen Band and a background choir. Triumvirat continued to work on the new material from June to October, obviously much longer than originally scheduled.

"I was asked to come and see the management repeatedly and had to listen to their accusations: What are you thinking of? What on earth are you doing? You'll never get it finished! In the name of God, get the ruddy thing over and done with! And then that'll be it", Fritz recalls the impatient pleas voiced by his recording company. In March 1974 the result at last arrived at the stores under the name of Illusions On A Double Dimple, followed by a tour, which took Triumvirat, together with Birth Control, through numerous German cities. When the group returned from this tour, their international career suddenly began to take off. The head of EMI's export department had offered the album to his A&R colleague Chan Daniels at Capitol in America, who was highly enthusiastic about the band's performance. Daniels: "When we listened to the record for the first time, we thought it was one of the best productions of the year. Yet there were certain doubts whether a release could be risked merely on the strength of this assumption. So we sent taped copies of the LP to numerous radio stations to test their reactions - which were awesome."

Capitol sold over 180,000 copies overseas, and suddenly the German press were full of praise. "Triumvirat count (...) among the technically most accomplished and creative German acts. Their versatile, dynamic musical concept is based on the European music tradition and is mainly reminiscent of Genesis and groups who play a similar genre", enthused Sounds, a magazine that had ripped the debut offering by the band from Cologne apart. Rolling Stone even reckoned "... a self-contained musical concept that sounds more or less like Tarkus (Emerson Lake & Palmer), only with fewer technical fireworks and a little more classical constructions and equipment." In September, Triumvirat embarked on an extensive and extremely successful US tour consisting of a total of 43 concerts together with Fleetwood Mac. Illusions On A Double Dimple made it into the Top 40 of the American Billboard charts, climbing higher than any other German rock act before them.
Spartacus (邦題:スパルタカス)
 
 トリアンヴィラートは自分たちのバンドを次のようにみなしていた。「...ロックとクラシックの堅固な基礎を探求・発見し創造したミュージシャンたちの、絶え間なく進化を続ける合同体」 グループは1971年に結成された。リーダーで作曲家のユルゲン・フリッツは英国のアートロック・バンド、ザ・ナイスに触発され、同じような考え方のミュージシャンを見つけた。ドラムのハンス・バテルトと、ベースのディック・フランゲンベルグである。ふたりは彼のバンドに参加し、同じ道を進むこととなった。この年の秋にバンドはEMIのハーベスト・レーベルと有利な契約を結び、1972年4月にデビューアルバム "Mediterranean Tales(地中海物語)" をリリースした(ベースのフランゲンベルグはハンス・パーペに交代となった)。このアルバムに対する反応は有望だったので、EMIはストリングス・アンサンブルやブラスセクションをも含めた、高額なスタジオセッションに同意した。トリアンヴィラートの次のアルバム "Illusions on a Double Dimple(邦題:二十靨の幻影)" のレコーディングのためである。このアルバムでマルチ・プレーヤーのヘルムート・ケーレンが初めて参加した。このアルバムは1974年8月にリリースされ、特にアメリカでヒットした。米国だけでもキャピトルを通じて18万枚以上が販売され、フリートウッドマックとの2ヵ月間のツアーも行われた。

 1975年2月から3月の間に、トリアンヴィラートは再びスタジオに戻り、"Spartacus(邦題:スパルタカス)" と名付けられたコンセプトアルバムを録音した。紀元前70年頃の捕虜で剣闘士 Spartacus の物語で、彼は第三次奴隷反乱の指導者として歴史に残っている。「スパルタカス」の歌詞はドラマーのハンス・バテルトによって書かれ、クラシックの引用をちりばめて洗練された音楽はユルゲン・フリッツによって作られた。「スパルタカス」は最初の2枚のアルバムと同じく、ドイツで完全に肯定的な反応を得たものの、セールス的には海外での販売数を下回っていた。「もしドイツのプレスが英国のマスコミのように愛国的だったら、僕たちは1974年には早くもスーパースターになっていただろうね」フリッツは本国でのサポート不足に対して不満だった。彼は次の米国ツアーの後でロサンジェルスに住居を構えた。「ドイツより米国のほうが作業条件がずっといいことがわかったんだ。ドイツから来て絶え間ないごたごたに慣れていたら、自然とこう言うようになるだろう。"ちょっと待てよ、僕はミュージシャンだ。理想的なコンディションで仕事ができる所ならどこにだって行くさ。" それがたまたまアメリカだったんだ。」

 バテルトとフリッツは米国で奥さんと出会って結婚し、1975年の秋まで合衆国で過ごした。しかし最終的にはドイツに戻って、彼らの契約を成し遂げるために4枚目のアルバムの制作にとりかかった。「スパルタカス」はトリアンヴィラートを米国に認めさせた。他でもなく国際的なプレスがこの斬新な作品を「クレバーで気のきいたアルバム」(ストリートライフ誌)と呼び、「特にユルゲン・フリッツのシンセサイザーのフレーズが圧巻」と証言したことがその理由である。さらに「スパルタカス」は米国のビルボード・チャートでトップ30を得て、前作の "Illusions On A Double Dimple" さえをも上回った。その後ヘルムート・ケーレンはバンドを去り(ケルンのバンド Jail に参加)、ディック・フランゲンベルグに交代した。
The band Triumvirat saw themselves as "... a continuously evolving amalgamation of musicians, who have searched, found and created a solid basis in rock and classical music" (press info). The group came together in 1971, when mastermind and composer Jurgen Fritz, inspired by the music of the British art rock band Nice, found two like-minded musicians in Hans Bathelt (drums) and Dick Frangenberg (bass) to follow a similar direction with his own band. In autumn of the same year, the group signed a lucrative deal with EMI's Harvest label, releasing their debut album Mediterranean Tales in April 1972 with a slightly altered line-up (Frangenberg had been replaced by Hans Pape). The reactions to the album were promising, so EMI agreed to costly studio sessions, complete with string ensemble and brass section, to record Triumvirat's second album Illusions On A Double Dimple, featuring multi-instrumentalist Helmut Kollen for the first time. The album was released in August 1974 and went down as a real treat, particularly in America. Over 180,000 copies were sold via Capitol Records in the US alone, accompanied by a two-months tour with Fleetwood Mac.

Between February and March 1975, Triumvirat ensconced themselves in the studio again to cut a concept album called Spartacus about the same-named Roman gladiator and prisoner of war (around 70 BC), who went down in history as the leader of the 3rd slave uprising. The Spartacus lyrics were penned by drummer Hans Bathelt, the sophisticated music, which was interspersed with classical quotations, by Jurgen Fritz. Although Spartacus, like the first two releases by the band, met with perfectly positive reactions in Germany, sales were well below overseas figures. "If the German press was as patriotic as their British colleagues, we could have been superstars as early as 1974", Fritz complained about the lack of support in his home country, and after another American tour he took up permanent residence in Los Angeles. "I found out that the working conditions were much better in the States than they were at home. When you come from Germany and are used to the constant squabbling you find yourself saying: 'Hang on, I'm a musician. So I'll go where I can do my work under ideal conditions.' And that happened to be America."

Bathelt and Fritz, who had met and married his wife in the US, stayed in the States until autumn 1975, but eventually they returned to Germany to fulfil their contract and commence working on their fourth album. Spartacus established Triumvirat in the USA, among other reasons because the international press called the offering a "clever album" (Street Life) and attested the recording to have "highlights particularly in Jurgen Fritz' synthesiser passages" (Billboard). Spartacus also earned the group a top 30 position in the American Billboard charts, doing even better than its successful predecessor Illusions On A Double Dimple. Afterwards Helmut Kollen left the group (he joined Cologne band Jail) and was replaced by Dick Frangenberg.
Old Loves Die Hard(邦題:愛の神秘)
 
 ドイツのシンフォニック・ロック・バンドのトリアンヴィラートは、彼らの4作目のアルバム「Old Loves Die Hard」が発売された1976年6月にはすでに絶対的なスーパースターと見なされていた。作曲家でキーボード奏者のユルゲン・フリッツとバンドはスタジオ・セッションが始まる直前に西ドイツに帰国していた。レコーディングが終わったらハリウッドの新居にすぐ帰るつもりだったのだ。かつて1972年にたった3日で録音されたデビューアルバム "Mediterranian Tales(地中海物語)" は満場一致の肯定的な反応を受け、また1974年にリリースされた "Illusions on a Double Dimple(邦題:二重靨の幻影)" は18万枚以上を売上げ、さらに1975年の "Spartacus(邦題:スパルタカス)" は米国ビルボードチャートのトップ30に入った。米国は彼らの絶好の市場だったのだ。そして1970年のバンド結成当時は低かった母国ドイツでの人気も次第に高まっていた。彼らのクラシック音楽の引用と織り合わされたオーケストラ的な楽曲は、プレスによって The Nice や Emerson Lake & Palmer の作品としばしば比較された。本国でのチャート・ポジションは低かったものの、次第に名声は高まっていた。そしてついに、"Old Loves Die Hard" でポルトガルのアルバムチャートの No.1 となる快挙を成し遂げる日がやって来た。

 伝説的な "Spartacus" を継ぐアルバムは12万マルクを越える制作費で、困難な条件の下でレコーディングが行われた。スタジオでの作業に着手する2日前に、ベーシスト兼ボーカルのヘルムート・ケーレンがバンドを去り、かつてのトリアンヴィラートのメンバーだったディック・フランゲンベルグと交代した。空席となったボーカリストの席は、バンドがメロディーメーカー誌の広告を通じて見つけたバリー・パーマー(英国のティーンエージャー・バンド "Kenny" 出身)が埋めることになった。このアルバムの7曲のトラックは EMI エレクトローラの Studio 1 で 1976年1月5日から4月6日にかけて録音された。トリアンヴィラートは、フリッツ、パーマー、フランゲンベルグとドラマーのハンス・バテルトの4人のバンド・ミュージシャン以外に、ケルン少年合唱団とバックグラウンドボーカリストのジェーン・パーマー(the Foodband、Wolf Maahn's Deserteure、Jane Palmer Bandでよくスタジオ入りしていた)のサポートを得た。

 ドイツの音楽雑誌「Sounds」は "Old Loves Die Hard" を「魅力的で完成度が高い」音楽だと賞賛し、「国際的に見ても明らかに聴く価値のある」アルバムだと評価した。「喜ばしいことに、作曲家としてフリッツはエマーソンほど重々しくはなく、楽曲のイベントの順序に一定のわかりやすさを保っている」評論家 Karl Lippegaus はこのように評価した。「エマーソンやウェイクマンの"キーボード・エクスタシー"よりも、トリアンヴィラートの楽しみのほうが長い時間にわたって継続する。」「素晴らしく豊かな編曲と並んで、バンドの独自のコンセプトにかなりの進化が見られる。」 この文脈の中で、Lippegaus は「楽しめるピアノソロ・パート」を含んだ三部構成の "A Day In A Life" と、同じく光り輝くようなピアノの一節を持ちアルバムのオープニングを飾る "I Believe" を特に賞賛した。ドイツレコード協会の中でも "Old Loves Die Hard" は肯定的に評価され、1977年の春に「国内オーケストラ/アンサンブル」部門のドイツレコード賞が与えられた。

 ヘルムート・ケーレンは "Old Loves Die Hard" の録音の直前にバンドを離れており、このアルバムには参加していない。ソロアルバムの "You Won't See Me" が発売される前の1977年?3日に亡くなっている。トリアンヴィラートは毎回ラインナップを変えながら、国際的な成功の道を行進して行った。
The members of the German symphonic rock act Triumvirat were already considered absolute superstars in June 1976, when their fourth album Old Loves Die Hard arrived. The band surrounding composer and keyboard player Jurgen Fritz had returned to West Germany from abroad just before the studio sessions began, planning to go back to their new home in Hollywood directly after the recordings were finalised. Unanimously positive reactions to their debut album Mediterranean Tales, which had been cut in a mere three days back in 1972, over 180,000 copies of their 1974 release Illusions On A Double Dimple sold, a Top 30 position in the US Billboard charts for their 1975 album Spartacus: the States were their oyster. And the initially poor popularity of the band, which had been founded in 1970, was continuously on the increase in Germany. Their orchestral compositions, interwoven with classical quotations, frequently compared to offerings by The Nice or Emerson. Lake & Palmer by the press, were enjoying increasing fame, despite the lack of high chart positions at home. These came at last with Old Loves Die Hard, which even made it to No. 1 in the Portuguese album charts.

The follow-up to the legendary Spartacus had been recorded under difficult conditions with production costs passing the DM 120,000 mark. Two days before work at the studio commenced, bassist/vocalist. Helmut Kollen left the band and was replaced by erstwhile Triumvirat member Dick Frangenberg. The vacant post of the vocalist was filled by Barry Palmer, formerly with British teen act Kenny, whom the group found through a Melody Maker ad. The seven tracks on the album were recorded between January 5 and April 6, 1976, at EMI Electrola's Studio 1. Next to the four band musicians, Fritz. Palmer, Frangenberg and drummer Hans Bathelt, Triumvirat also enlisted the support of the Cologne children's choir and background vocalist Jane Palmer, who was a frequent guest In the studios with the Foodband and Wolf Maahn's Deserteure or with her own Jane Palmer Band.

The German music magazine Sounds praised the album's "appealing and accomplished" music, labelling Old Loves Die Hard as definitely well worth listening to in the international competition: "The really gratifying thing is that Fritz as a composer doesn't lay it on as thick as Emerson and reserves himself a certain transparency in the musical sequence of events", critic Karl Lippegaus judged. "It is much more fun over long stretches to listen to Triumvirat than to the keyboard ecstasy of Emerson and Wakeman. Next to the generous and spacious arrangements, there is a perceptible progress in the development of the band's own conceptions." In this context, Lippegaus praised particularly A Day In A Life, which comes in three sections, complete with an "... enjoyable piano solo part", as well as the album opener I Believe with its equally brilliant piano passages: This positive evaluation was shared by the German Phono Academy, who awarded Old Loves Die Hard the German record prize In the category "Orchestra/ Ensemble national" in spring 1977.

An honour that Helmut Kollen, who had left just before the recordings of Old Loves Die Hard, did not participate in: He died on May 3 1977 even before the release of his solo album You Won't See Me. Triumvirat continued on their international march of triumph in repeatedlly changing line-ups.
Pompeii (邦題:ポンペイ最後の日)
 
<ユルゲン・フリッツによるノート>

 結果的に、このアルバムのアイデアは「事実で架空のノンフィクション物語」に変わって行った。フィクションに枠組みを与えるための事実。ポンペイに関連した物語はわずかしかないが、それは個々に見つかるかもしれない。

 6ヶ月の録音と2ヶ月の準備の期間の間には、このアルバム作りのための精神が萎えてしまうだけの時間は十分にあり、ほとんどくじけそうになってしまった。

 継続を助けてくれるたくさんの人々がいたし、正反対のことを試みる人も大勢いた。...プレッシャーは時として未知の力を解放する。まさにそうだった。そういうわけで、私はこれらの人々に感謝している。...両方の人に対して。

 ユルゲン・フリッツ 1977年7月



Consequently, the idea of the album turned into a fact-fiction-fact story - the facts building the frame for fictions little stories that are related to Pompeii, however, they might be looked at individually.

During the six month of recording and two month of preparations there were enough times when the spirit of this album was about to overtake - it almost collapsed.

There were a lot of people that helped to keep it going, and there were a lot that tried the opposite. - Pressure sometimes frees unknown strenghth. It did. That is why I am thankful to these people. All of them.

Jurgen Fritz July 1977

 1975年4月19日、メロディー・メーカー誌は明らかに驚きながらも喜びながら、太字でこう発表した「ドイツがアメリカに侵攻!」。その証拠のリストにはクラフトワーク、パスポート、タンジェリン・ドリームやトリアンヴィラートなどのバンドが名を連ねていた。その2〜3ヶ月前、キーボード奏者で作曲家のユルゲン・フリッツを中心としたこのバンドは未曾有の危機を迎えていた。「自分のキャリアをポップスに置くか、ロックミュージシャンで身を立てるかのどちらかを決めなくてはいけなかったんだけど、僕にはなかなかどちらかをあきらめる決心がつかなかったんだ」トリアンヴィラートのリーダー、ユルゲン・フリッツはこう述べ、バンドに早期解散の可能性があったことをほのめかした。「僕たちはある時点までは活動を続けるつもりだったけど、それまでに何も起こらなければトリアンヴィラートはやめることにしていたんだ。その時期は1974年7月にやってきたと思う。僕らはすでに各自代替プランを作っていた。ハンス(バテルト、ドラム)は英国で働くことを望んでいたし、ヘルムート(ケーレン、ボーカル/ベース)はトリアンヴィラートに参加する前にやっていた自動車レースの世界に戻ろうとしていた。そして僕はプロデュースや何やに関心があったんだ。」

 ご存知のように、幸いにも全ては違う方向に動いた。トリアンヴィラートは結成2年後の1972年4月にデビューアルバムの "Mediterranean Tales(地中海物語)" を発売し、次の作品 "Illusions On A Double Dimple(邦題:二重靨の幻影)" で名声を上げた。ケルン出身のシンフォニック・ロック・バンドはこのアルバムで18万枚以上を売り上げ、国際的なプレスはトリアンヴィラートを The Nice や Yes、Emerson, Lake & Palmer と並び称し、バンドはその次のアルバム "Spartacus(邦題:スパルタカス)" で米国ビルボード・チャートのトップ30入りを果たした。2〜3のメンバーチェンジを経て、1976年6月に印象的なアルバム "Old Loves Die Hard(邦題:愛の神秘)" が世に出て、トリアンヴィラートをついにドイツ本国のスターにすると共に、ポルトガルのアルバムチャートではトップに輝いた。トリアンヴィラートに投下した米国での投資のかなりの部分が回収され始めた。バンドの新しい機材は10万マルクほどかかり、"Old Loves Die Hard" のためのスタジオセッションにさらに12万マルクが費やされた。

 したがって、1977年1月14日にトリアンヴィラートが5枚目のアルバム "Pompeii(邦題:ポンペイ最後の日)" の録音のために、「コニーのスタジオ」にオーナーのコニー・プランクと一緒に入った時、期待は高かった。ラインナップに関しては、前作から引き続き参加したのはユルゲン・フリッツとボーカリストのバリー・パーマー(英国のバンドKenny出身)だけだった。彼らはPassportのクルト・クレス(ドラム)とディエター・ペテレイト(ベース)の二人のミュージシャンと合流した。しかしながら、このメンバーチェンジは更なる紛糾を引き起こし、前のベース奏者ディック・フランゲンベルグが拒否したために、フリッツはもはや自分のバンドをトリアンヴィラートと呼ぶことが出来なくなってしまった。その結果 "Pompeii" は New Triumvirat という名前でリリースされたのである。スタジオでの作業は7ヶ月に及び、完成した作品は20名のストリングス・オーケストラ、ホーンセクションとクラシック合唱団を含む大作となった。"Earthquake 62 A.D." や "Vesuvius 79 A.D." などの曲が、西暦79年に火山灰の下に埋められた、ベスビオス火山のふもとの町の話を物語る。トリアンヴィラートは Rockpop や Disco 78 といったテレビ番組に、このアルバムで最も成功したフリッツ作曲の "The Hymn" で出演しさえした。バンドは "Pompeii" のロングセラーぶりをロック雑誌の Record World誌に賞賛された。このアルバムは10万枚以上が販売され、苦もなくドイツのアルバムチャートにランクインした。

When Melody Maker announced on April 19, 1975 - obviously surprised and at the same time delighted - in bold letters "Germany Invades U.S.!", listing bands like Kraftwerk, Passport, Tangerine Dream and Triumvirat as proof, the band surrounding keyboarder/composer Jurgen Fritz had gone through a particularly critical time a few months earlier. "I'm not prepared to give up everything life has to offer for a career as a pop or rock musician", Triumvirat's leader had announced, hinting at a possible premature demise of the band. "We were planning to continue up to a certain point, but if nothing else happened by then, Triumvirat were unlikely to be around much longer. That moment seemed to have arrived in July 1974. Each of us had already made alternative plans: Hans (Bathelt, drums) wanted to work in England, Helmut (Kollen, vocals/bass) would have returned to motor racing, which is what he did before he joined Triumvirat, and I was interested in producing and things like that."

As we know today, fortunately everything turned out differently. Triumvirat brought out their debut album Mediterranean Tales two years after their foundation in April 1972, rising to fame with their next recording Illusions On A Double Dimple. Over 180,000 copies of the album by the symphonic rock band from Cologne were sold, the international press proceeded to name Triumvirat in one breath with the Nice, Yes or Emerson, Lake & Palmer, and the group made it into the top 30 of the American Billboard charts with their subsequent offering Spartacus. After a few personnel changes, their impressive Old Loves Die Hard saw the light of day in June 1976, making Triumvirat stars in their home country at last and climbing to the top position of the Portuguese album charts. The considerable investmenfs that Triumvirat had made in the US began to pay off. The band's new equipment had cost them around DM 100,000, another DM 120,000 had been spent on the studio sessions that produced Old Loves Die Hard.

So when Triumvirat went to "Conny's Studio" on January 14, 1977, to work on their fifth album Pompeii together with studio owner Conny Plank, expectations were high. Of the line-up that had recorded the predecessor, only Jurgen Fritz and vocalist Barry Palmer (ex-Kenny) remained. They were joined by the two Passport musicians Curt Cress (drums) and Dieter Petereit (bass). This line-up change, however, caused further complications, and due to a veto by former bassist Dick Frangenberg. Fritz was no longer allowed to call his band Triumvirat. As a consequence, Pompeii was released under the band name of New Triumvirat. The studio production took almost seven months to complete and involved a 20-piece string orchestra, a horn section and a classical choir. Numbers like The Earthquake 62 A.D. or Vesuvius 79 A.D. told the story of the town at the foot of Mount Vesuvius that was buried under volcanic ashes in the year 79 after Christ. Triumvirat even appeared on TV programmes like Rockpop or Disco 78 with the most successful song from the album, a Fritz composition called The Hymn, and they were praised by the rock magazine Record World for having released the most lasting offering by the band so far in the shape of Pompeii. Over 100,000 copies of the album were sold, and the record effortlessly made it into the German album charts.

A La Carte(ア・ラ・カルト:輸入盤のみ)
 
 「バラエティこそが人生のスパイスだという時代に、毎日ハンバーガーを食べたがる人はいない」−これはトリアンヴィラートの6枚目のリリース「ア・ラ・カルト(A La Carte)」に関して聴衆に寄せたユルゲン・フリッツのコメントだ。「ア・ラ・カルト(一品料理):好きなものを選んで食べる」70年代の終わりに、ケルン出身のキーボード奏者はこのことこそが彼のバンドのモットーだと考えた。比較的安定したラインナップで4枚のアルバムを録音した後、5番目のレコーディングからトリアンヴィラートは頻繁に交代するミュージシャンから成るスタジオ・プロジェクトとなった。そしてこの構成こそがより高いレベルの表現力と強さを持つことを証明したのだ。
 「地中海物語(Mediterranean Tales)」(1972年)、「二重靨の幻影(Illusions On A Double Dimple)」(1974年)、「スパルタカス(Spartacus)」(1975年)、「愛の神秘(Old Loves Die Hard)」(1976年)のオリジナルメンバーのうち、「ポンペイ最後の日(Pompeii)」(1977年)とこの6番目の作品の製作開始まで残っていたのはメインの作曲家のフリッツただ一人だった。したがって彼はバンドの中での自分の役割に強い自負を持っていた。「僕がボスなんだ」−70年代の終わりに彼はこう断言した。「他の誰もその役割をしようとしなかったのがその理由さ。僕がやらなかったらトリアンヴィラートはなくなってしまう。」
 彼の手法の成功がこの姿勢を正当化した。1974年にトリアンヴィラートは揺るぎないスターになり、1976年にはアルバム「愛の神秘」でポルトガルのナンバーワン・ヒットを獲得した。このアルバムでバンドはドイツ・レコード・アカデミー賞の「ベスト・ナショナル・ロック・プロダクション部門賞」を受賞した。「ポンペイ最後の日」は10万枚以上(加えてシングルカットされた "The Hyumn" はおよそ6万枚)を売り上げた。

 1978年に「ア・ラ・カルト」を録音するためにユルゲン・フリッツと共にEMI Electrola のスタジオ1に入ったラインナップは、当時のバンドの商業的な重要性を反映している。元のフロントマンのバリー・パーマーは、Message出身のボーカル、デヴィッド・ハンセルマンに交代され、ウェルナー・コパル(現在はBAPのラインナップに参加)がベース、マティアス・ホルトマンが新しいドラマーになった。そして無数のアメリカのオーケストラのミュージシャンが参加し、トランペット、ホルン、チューバ、バイオリン、ビオラ、チェロなどがこのアルバムを贅沢なロック・ポップの饗宴に仕立て上げた。
 このアルバムは9品の料理の載ったメニューのようにデザインされていた。作品のベーシック・トラックはケルンのEMIのスタジオで録音されたが、付属セクションはフリッツが70年代の半ばに数ヶ月住んでいたハリウッドのキャピトル・レコードのスタジオで収録された。不幸なことに、ほとんど17万マルクの制作費を費やしたこのアルバムのリリースは、組織上のトラブルで何度も延期されなければならなかった。もともとリリースは8月に予定されていたが、結局このアルバムが世に出たのは1978年の12月20日だった。書き入れ時のクリスマス商戦にはあまりにも遅く、このことが売上高が予想を大きく下回った原因である。「ア・ラ・カルト」はたった4日間で3万枚を売り上げたものの、「二重靨の幻影」や「ポンペイ最後の日」の大成功に匹敵するものではなかった。
 音楽的には「ア・ラ・カルト」はリズミカルで軽快なロックアルバムで、それまでの作品の大仰さや装飾華美に代わり、スーパートランプの流れを汲む現代的で国際的な作品作りの作法に沿ったスリムなアレンジを手にしたのだった。
Who wants to eat hamburgers every day when variety is the spice of life?" commented Jurgen Fritz on the subject of Triumvirat's sixth release A La Carte telling his audience: "A La Carte - you pick what you like and eat it." This was pretty much the motto that the keyboard player from Cologne had assimilated as his band philosophy at the end of the Seventies. After the rlatively constant line-up that had recorded the group's first four albums, with their fifth recording, Triumvirat became a studio project consisting of frequently changing musicians who ensured that the compositions had expression and strength at a superior level.
Of the original line-up that had recorded Mediterranean Tales (1972), Illusions On A Double Dimple (1974), Spartacus (1975), and Old Loves Die Hard (1976), only main composer Fritz was still present on Pompeii (1977) and at the beginning of the production of the sixth opus. Consequently, he was extremely confident about.his role within the band. "I'm the main man," he claimed at the end of the Seventies. "Mostly because there's nobody else there to do it. If I didn't do if, there would be no Triumvirat."
The success of his approach justified this attitude. In 1974 Triumvirat became absolute stars, landing a number one hit in Portugal in 1976 with their album Old Loves Die Hard, a record for which the group received the German Phono Academy Award in the category Best National Rock Production. Pompeii sold well over l00,000 copies (plus around 60,000 units of the single release the Hymn).

The line-up with whom Fritz went into EMI Electrola's Studio I in May 1978 to record A la Carte reflected the band's commercial significance in those days. Former frontman Barry Palmer had been replaced by ex-Message vocalist David Hanseimann, Werner Kopal (now part of the current BAP line-up) played the bass, and Matthias Holtmann was the new drummer. Then there were countless American orchestra musicians, who made the album a lavish rock pop feast with their trumpets, horns, tubas, violins, violas, and cellos. The album was designed like a menu describing the nine numbers as if they were dishes.
The basic tracks of the album were recorded at the EMI studios in Cologne, extensive sections were cut at the capitol Records Studios in Hollywood, where Fritz had lived for a few months during the mid Seventies. Unfortunately the release of the album, which had eaten up a production budget of almost DM 170,000 had to be postponed repeatedly due to organisational difficulties. Instead of the scheduled release date in August, the album finally saw the light of day on December 20, 1978, - much too late to take full advantage of the lucrative Christmas business, which is why the sales figures stayed well behind expectation. Although 30,000 copies of A La Carte were sold in only four days, sales did not come close to the success of Illusions On A Double Dimple or Pompeii.
Musically, A La Carte was a rhythmically light-hearted rock album that had exchanged the bombast and opulence of former offerings for slimmer arrangements, successfully based on contemporary international productions along the lines of Supertramp.
Russian Roulette(ロシアン・ルーレット:輸入盤のみ)
 
 国際的なキャリアを持つドイツのロックバンド トリアンヴィラートは、1970年の結成以来全部で7枚のアルバムを世に出した。ほぼ10年間続いたこのグループは、1980年リリースの「ロシアン・ルーレット」でファンたちに別れを告げた。英国のアートロックのザ・ナイスやエマーソン・レイク&パーマーのドイツの対抗バンドとして設立されたこのバンドの中核的なミュージシャンとしては、キーボード奏者で作曲家のユルゲン・フリッツだけが残っていた。フリッツはいつも国際的な競争力を持ったプログレッシヴ・ロックの新しいビジョンを常に持ってこのバンドの運命を導き、最盛期には彼の名をアメリカと欧州全土にとどろかせた。

 トリアンヴィラートは彼らのデビューアルバム「地中海物語」(1972年)をたった3日間で録音し、次にリリースされた「二重靨の幻影」で米国で一番の成功を獲得した。18万枚以上のレコードが売れたが、この記録は米国ビルボードチャートで30位に入った次のLP「スパルタカス」で塗り替えられた。2年後のアルバム「愛の神秘」はポルトガルで第一位になり、「ベスト・ナショナル・ロック・プロダクション」部門でドイツのレコード・アカデミー賞を受賞した。1977年に録音した「ポンペイ最後の日」は10万枚以上を売ったが、度重なるメンバー・チェンジと繰り返される組織上の問題が、メインの作曲家のユルゲン・フリッツの力を弱めていった。6枚目のアルバム「ア・ラ・カルト」は予定の8月から大幅に遅れて、店頭に並んだのは1978年の12月20日だった。絶好のクリスマス商戦には遅すぎ、売り上げも期待をはるかに下回ってしまった。

 その結果、7番目にして最後のトリアンヴィラートのアルバム「ロシアン・ルーレット」の販売予測は大きく引き下げられた。1978年の晩夏までにラインナップはは再び変更され、ヴォーカルのデヴィッド・ハンセルマンはケルンのヴォーカリストのアルノ・ステッフェン(Zeltinger Band他に在籍)に交代された。フリッツは首尾よくアメリカトップのポップ・バンドTOTOから3人のミュージシャンを参加させることができた。スティーヴ・ルカサー(ギター)、デヴィッド・ハンゲイト(ベース)とジェフ・ポーカロ(ドラムス)の3人である。豊富な制作費にもかかわらず、「ロシアン・ルーレット」のレコーディングは以前のアルバムよりむしろ質素に行われ、1979年の9月中旬から12月の上旬までで終わった。
 アルバムのアートワークはヴォーカリストのアルノ・ステッフェンによって、消費者の行き過ぎた態度への批判としてデザインされた。ステッフェン:「この手のゲームは全ての人が絶えずスリルを求めている、完全に豊かな社会にだけ有効なんだ」 「ロシアン・ルーレット」はファンとメディアの両方を満足させた。Musik-express誌はアルバムの11曲を「洗練されたイージーリスニングと、気のきいたスタンダードとロックンロールとの有益なミックス」と賞賛した。

 トリアンヴィラートは1980年3月に21公演からなるドイツ・ツアーに乗り出した。ツアーではメンバーのラインナップを再編成したものの、期待はずれの動員数がこのバンドがもはや新しい時代精神にフィットしていないことを示す結果となった。このことはパンク・ロック、ニューウェーブ、そして Neue Deutsche Welle (ニュー・ジャーマン・ウェーブ)が物語っている。フリッツはバンドを解散し、独立プロデューサーや、ミルヴァのテクニカル・ツアー・ディレクター、8つの音楽出版社の所有者として働き続けている。トリアンヴィラートは今日に至るまで人々の記憶に残っている。このことはインターネットを通じた頻繁なリクエスト(とりわけ米国からの)が証明しているのだ。
The international career of the German rock band Triumvirat, who brought out a total of seven albums after their foundation in 1970, lasted almost ten years, the group bidding their fans farewell with their 1980 release Russian Roulette. Only keyboarder/composer Jurgen Fritz had remained of the hard core of musicians who had founded the group as the German counterpart to British art rock acts like The Nice or Emerson, Lake & Palmer. Fritz steered the band's fate with ever new visions of internationally competitive progressive rock music, which helped him rise to fame in America and the whole of Europe in his glory days.

Triumvirat had recorded their debut album Mediterranean Tales (1972) in a mere three days, landing a top success in the US with their next re1ease Illusions On A Double Dimple. Over 180,000 copies of the record were sold, a figure that was surpassed by their next LP Spartacus which made it to the Top 30 of the US Billboard Charts. Two years later, Triumvirat had a number one success in Portugal with Old Loves Die Hard, for which the group received the German Phono Academy Award in the category Best Nationa1 Rock Production. Their 1977 recording Pompeii was sold over 100,000 times, but the constant personnel changes, as well as repeated organizational problems, sapped the strength of main composer Jurgen Fritz. Instead of in August as scheduled, the sixth offering A La Carte arrived at the stores on December 20, 1978 - much too late for the lucrative Christmas business, and its sales figures stayed well below high expectations.

Consequently, the sales prognoses for the seventh and final Triumvirat album Russian Roulette were much lower. The line-up had changed again by late summer 1978, singer David Hanselman had been replaced by Cologne vocalist Arno Steffen (Zeltinger Band, among others), and Fritz managed to enlist three musicians from America's top pop act Toto, namely Steve Lukather (guitars), David Hungate (bass), and Jeff Porcaro (drums). Despite a generous production budget, the recordings of Russian Roulette were kept rather spartan compared to previous albums and lasted only from mid-September to early December 1979.
The artwork had been designed by vocalist Arno Steffen as a critical allusion to an excessive consumer attitude. Steffen: "This kind of game can only work in a totally affluent society where everybody is constantly looking for thrills." Russian Roulette pleased fans and media alike. Musik-express magazine praised the eleven songs on the album discovering a "...worthwhile mix of a cultivated easy listening atmosphere with a sophisticated musical standard and rock'n'roll."

Triumvirat embarked on another German tour consisting of 21 shows in March 1980, for which the line-up was restructured once again, but disappointing attendance figures indicated that the band no longer fit in with the new zeitgeist that was marked by punk rock, new wave and the Neue Deutsche Welle. Fritz disbanded the grooup and went on to work as an independent producer, technical tour director for Milva and owner of 8 music publishing company. Triumvirat are remembered to this day, as frequent requests via the Internet, particularly from America, prove.


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