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 セントルイスの有力地方新聞(Postnet.Com)が、教会でのコンサートの前日の朝刊に掲載した紹介記事です。この日の朝刊にはコンサートの広告も載ったそうです。広告は Web 版には掲載されませんでした。
 ほとんどが Triumvirat.Net の ウェブマスターの Joe Toohey の言葉によっています。Joe のプログレへの燃えるような思いが伝わってきます。(この記事はWeb版によりました)

Progressive-rock believer keeps
the candle burning

〜 プログレッシヴロック信者はろうそくを燃やし続けます 〜
ジョー・ウィリアムズ特約 
www.postnet.com / 1999年6月4日金曜日



 ジョー・トゥーヘイは、カバーのイラストのせいで彼の最初のプログレッシヴロックのアルバムを買いました。半分が装甲されたタンクで半分がアルマジロの動物の絵のものです。彼がレコードをターンテーブルに置いた後に、高校生だった彼は、以前にこの曲はチャンネル5ニュースのオープンテーマとして聴いたことがあることに気がつきました。

 それは1971年のことであり、そのアルバムは、エマーソン・レイク&パーマーの「タルカス」でした。これがプログレッシブ・ロックと彼との出会いでした。

 70年代の初頭から中頃のクラシック音楽とロックンロールの結婚は巨人を産み落としたのです。ELP、イエス、カンサスなどのプログレッシヴロックのグループは、霧深い荒れ地と神話的な生物への叙事詩的な歌とによってアリーナ(およびティーンエイジャーの想像力)を満たしました。しかし、70年代の終わりまでに、ディスコとパンクロックの両方の攻撃が、チャートからプログレッシヴグループを押しのけてしまいました。

 より短い歌とより活発なリズムに変更する時期に順応しなかったグループは、オールディーズのカテゴリーに引き渡されました。他のバンドはただ単に彼らのウェールズの城と記憶の中に引退してしまった。

 トゥーヘイはプログレッシヴ・ロックがカムバックを果たす時が来たと考えました。45歳の連邦職員は2晩のプログレッシヴ・ロックのコンサートを組織しました。土曜日の午後7時のダウンタウンの100周年記念ユナイテッドメソジスト教会と、月曜日午後8時のオフ・ブロードウェイでの、スウェーデンのキーボード奏者パル・リンダーとトリアンヴィラートの元のボーカルのバリー・パーマー、アラスカというペンシルベニア出身の若いアート・ロックのバンドが出演します。

 プログレッシヴ・ロックは流行遅れになりましたが、トゥーヘイは4分の1世紀に渡ってそのろうそくの炎を燃えさせ続けました。70年代の中頃、セントルイスでミズーリ大学の学生の頃に、プログレッシヴ・ロックのアルバムを集めました。そのころ彼は趣味として学校のコーラスで歌い、セントルイス交響楽団とカーネギー・ホールに出演しました。

 最近の数年間、トゥーヘイはドイツのバンド「トリアンヴィラート」に捧げたセントルイスを基盤とするウェブサイトを通じて、この地域の他のプログレッシブ・ロックファンに出会いました。後に、トゥーヘイはこのサイト(www.triumvirat.net)のウェブマスターの役割のうちのいくつかを引き継ぎ、国外のミュージシャンやファンと交流しました。

 トリアンヴィラートの元のボーカルのバリー・パーマーが米国ツアーを行うことを望んでいると耳にした時、トゥーヘイはパーマーとスウェーデンのキーボードの名手パル・リンダーとの間のテープの交換を手配しました(トゥーヘイはELPファンサイトを通じてパルを発見しました)。トゥーヘイのアイデアは、1975年のアルバム「スパルタカス」がセントルイスのラジオ局 KSHE のお気に入りであったトリアンヴィラートの非公式な再結成に、パーマーとリンダーとアラスカという若いバンドを組み合わせることでした。

 彼はミュージシャンたちと連絡した後で詳細を考え、ローカルなプロモーターを捜しました。「ミシシッピ・ナイツ」は、彼にあるクラブが、トリアンヴィラートのキーボードの大家のユルゲン・フリッツが参加するなら再結成のショーに興味があると言いました。しかし、フリッツは来られませんでした。そのためトゥーヘイはコンサート・プロモーション・ビジネスを自ら行うことになりました。彼は個人的に関係のあったオフブロードウェイで月曜日にギグを行うことを手配し、それから、演奏者が立派に演奏できるようなより大きなコンサート会場を探しに行きました。

 ダウンタウンのオリーブ通り16番地の100周年ユナイテッドメソジスト教会を訪れた時、彼は打ってつけの場所を見つけたのです。彼は言います。「祭壇で塞がれない正面の上にKilgenのパイプオルガンがあるから、聴衆は演奏者を見ることができます。さらに、教会の正面と後ろにパイプがあるので、包み込むような音響効果を出すことができます。」

 トゥーヘイにとって、威風堂々たる風格のキーボードはプログレッシヴ・ロックのかなめです。彼は、少年の頃5年間ピアノを学びました(「ピアノの先生が不動産屋になってしまったので私は途中でやめなければならなかったんです」と彼は言っています)。彼のヒーローは、ELP のキース・エマーソンと Yes のリック・ウェイクマンのようなキーボードの巨匠たちです。

 38歳のパル・リンダーは、Dave Brubeck のジャズと J.R.R. Tolkien のフォークを展開した最近のプログレッシヴ・ロックのCDで、十分にそれらの伝統ある巨人たちに比肩すると彼は語っています。100周年教会のショーにおいてリンダーは12分間のピアノ協奏曲を初演します。それをトゥーヘイはビデオに収録し、プログレッシヴを活動させ続けてきたインターネットのアンダーグラウンドを通じて世界的に配布します。

 トゥーヘイはプログレッシヴ・ロックは大仰だとか古臭いという観念に心を痛めています。「『大仰だ』というのは自分たちにできないような大きなショーを嫉妬している人々による言葉です」と彼は言います。

 さらに彼は、彼が町にもたらしている公演にほとんどのセントルイスの人が精通していないことを認めていますが、黄金時代にはこの2つの州がプログレッシヴのメッカであったことに言及し、彼はこのゆっくり加速する時流の動きに乗って、ローカルなクラシック・ロッカーたちが躍進することを望んでいます。「この音楽はヨーロッパと日本で非常にポピュラーです。さらにある理由のために、たくさんの若いグループはニュージャージを出ています。」と彼は言います。

 トゥーヘイは、円熟したロック・ファンはクラシックを基盤にした知的な音楽を切望していると確信しています。彼は言います。「私は、人々がラップ・ミュージックをまだ聞いていることが信じられません。それは、これらの芸術的なアーティストがしていることに比べて、何の本質的な才能も必要としないのです。これは、あなたの心を真に揺さぶる音楽なのです。」

プログレッシヴ・ロック

コンサート :キーボード奏者にパル・リンダー、歌手にバリー・パーマー、バンドにアラスカ
時と場所 :土曜日午後7時、100周年ユナイテッドメソジスト教会 オリーブ通り16番地
       月曜日午後8時、オフ・ブロードウェイ Lempアベニュー3511
価格:18ドル
問合せ先:534-1111

 
Progressive-rock believer keeps the candle burning
By Joe Williams  Of The Post-Dispatch
(c) www.postnet.com

Joe Toohey bought his first progressive-rock album because of the illustration on the cover, a picture of a beast that was half armored tank and half armadillo. After he put the record on the turntable, the high school senior realized that he had heard the music before, as the opening theme to the Channel Five news.

The year was 1971, and the album was "Tarkus" by Emerson, Lake and Palmer. Progressive rock had arrived.

In the early-to-mid-'70s, the marriage of classical music and rock 'n' roll begat a titan. Progressive-rock groups such as ELP, Yes and Kansas filled arenas -- and teen-agers' imaginations -- with epic odes to misty moors and mythical beings. But by the end of the decade, the twin challenges of disco and punk rock pushed the progressive groups off the charts.

Those groups that didn't adapt to the changing times with shorter songs and snappier beats were consigned to the oldies circuit. Others simply retired to their Welsh castles and their memories.

Toohey thinks it's time for progressive rock to make a comeback. The 45-year-old federal employee has organized a pair of progressive-rock concerts, at 7 p.m. Saturday at Centenary United Methodist Church downtown and at 8 p.m. Monday at Off Broadway, featuring Swedish keyboardist Par Lindh, former Triumvirat vocalist Barry Palmer and a young art-rock band from Pennsylvania called Alaska.

Although progressive rock is no longer fashionable, Toohey has kept the candle burning for a quarter of a century. As a student at the University of Missouri at St. Louis in the mid-'70s, he collected prog-rock albums while singing in the school chorus, an avocation that took him to Carnegie Hall with the St. Louis Symphony Orchestra.

In the last few years, Toohey has met other progressive-rock loyalists through a St. Louis-based Web site devoted to the German band Triumvirat. Eventually Toohey inherited some of the Webmaster duties for the site (www.triumvirat.net) and corresponded with musicians and fans around the world.

When Toohey heard that former Triumvirat vocalist Barry Palmer was hoping to tour the United States, he arranged a tape swap between Palmer and Swedish keyboard wiz Par Lindh (whom Toohey had discovered through an ELP fan site). Toohey's idea was to combine Palmer, Lindh and the young band Alaska into an unofficial reunion of Triumvirat, whose 1975 album "Spartacus" was a favorite on St. Louis radio station KSHE.

After got in touch with the musicians, he sought a local promoter to work out the details. Mississippi Nights told him that the club would be interested in a reunion show if it featured Triumvirat's keyboard maestro, Jurgen Fritz; but Fritz was not available. So Toohey went into the concert-promotion business himself. He arranged a gig on Monday at the relatively intimate Off Broadway and then went looking for larger concert space where the performers could "show off."

When Toohey visited Centenary United Methodist Church, at 16th and Olive streets downtown, he knew he had found the right place. "They've got a Kilgen pipe organ up front that isn't blocked by an altar, so you can see the player," he says. "And there are pipes in the front and the back of the church to give it a surround-sound effect."

For Toohey, a majesterial keyboard is the centerpiece of the progressive-rock experience. Toohey studied piano for five years as a youngster ("The teacher quit before I did," he says, "to go into real estate"), and his heroes are keyboard virtuosi like Keith Emerson of ELP and Rick Wakeman of Yes.

He says that Lindh, 38, is squarely in the tradition of those heavyweights, with recent CDs that put a prog-rock spin on the jazz of Dave Brubeck and the folk tales of J.R.R. Tolkien. Lindh will be debuting a 12-minute piano concerto at the Centenary show, which Toohey will videotape for worldwide distribution through the Internet underground that has kept prog-rock alive.

Toohey rankles at the notion that progressive-rock is pretentious or outdated. "The word 'pretentious' is how jealous people describe a big show that they themselves couldn't do," he said.

Although he acknowledges that most St. Louisans are not yet familiar with the acts he is bringing to town, he notes that the Bi-State region was a hotbed of progressive rock in its golden age, and he's hoping that local classic rockers will hop aboard the slowly accelerating bandwagon. "This music is very popular in Europe and Japan," he says, "and for some reason, a lot of young groups are coming out of New Jersey."

Toohey is convinced that mature rock fans are hungry for intelligent music with a foundation in the classics. "I can't believe people are still listening to rap music," he says. "It doesn't take any real talent compared to what these virtuoso artists are doing. This is music you dance to in your mind."

Progressive rock

What: Concerts featuring keyboardist Par Lindh, vocalist Barry Palmer and the band Alaska

When, where: 7 p.m. Saturday at Centenary United Methodist Church, 16th and Olive streets; 8 p.m. Monday at Off Broadway, 3511 Lemp Avenue

How much: $18

Info: 534-1111


 


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